Akadálymentes változatMegosztás: Megosztás a FacebookonMegosztás az IWIW-enEmail

Rákosmente - Modern Kertváros


Alapértelmezett mód

Tájékoztató a rákoshegyieket évek óta sújtó környezetterhelés témájában

2018. július 5.   |   MédiatárMédiatár

A Csendet Kérünk 17! Civil Társulás szervezésében tájékoztató jellegű rendezvényt tartottak 2018. július 4-én a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér okozta, a rákoshegyieket évek óta sújtó környezetterhelés témában. Az eseményen jelen volt Riz Levente polgármester, Dunai Mónika országgyűlési képviselő, Dr. Bényi Zsolt önkormányzati képviselő, Kalocsainé Rásztóczky Magdolna zajvédelmi referens, a HungaroControl képviseletében Székely Zoltán módszertani és koordinációs osztályvezető, Szlifka Gábor módszertani csoportvezető, Hajdú Sándor környezetvédelmi szakértő, Petrőczyné Gerendai Dorottya kommunikációs szakértő, Borsos Katalin légiforgalmi környezetvédelmi szakreferens, valamint a Budapest Airport részéről Kiss Ferenc környezetvédelmi vezető, Fülöp Tamás közkapcsolati menedzser, és a Légügyi Hatóság részéről Hársfai Lajosné légügyi referens.

Rákoshegy környezetterhelése egy 2004-ben született kormányrendelet után nőtt meg jelentősen, amely időszaki, napszaki súlykorlátozásokkal, a megengedett forgalom behatárolásával ugyan, de megengedte a 2-es számú futópálya rákoshegyi pályavégének használatát a reptér számára. E rendelkezés eleve jelentős zajterhelést eredményezett Rákoshegy felett, azonban az 1-es futópályára vonatkozó rendszeres pályazárak idején a rendelet előírásait megsértve használják a 2-es számú futópályát, ellehetetlenítve ezzel a rákoshegyiek nappalait, éjszakáit. Az állami hatóság által kiadott zajgátló védőövezeti határozat szerint Rákoshegy nem tartozik védőövezetbe, így a pályazárak miatti időszakos forgalomnövekedés hatásait sem vizsgálják.

Riz Levente polgármester hozzászólását két adattal kezdte, miszerint 2011-ben a rákoshegyi pályavégről 1219 le- és felszállás valósult meg, míg 2017-ben 15 882, tehát néhány év alatt a városrészt sújtó légiforgalom tizennégyszeresére nőtt. A tájékoztatón a HungaroControl részéről elhangzott, ez év augusztus 16-tól új, Rákoshegynek kedvezőbb felszállási szabvány lép hatályba. Kérdés, hogy ez eddig miért nem volt lehetséges, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hosszú évek óta jogsértő repülések történnek a lakóházak felett. A Budapest Airport prezentációjával kapcsolatban a városvezető elmondta, a rákoshegyiek nem azért jöttek el a rendezvényre, hogy meghallgassák a repülőtér fejlesztési terveit, a jelen lévők arra kíváncsiak, milyen javaslatai vannak a Budapest Airportnak itt élő zajkárosultak problémáinak enyhítésére. A mai találkozó komoly hiányérzetet hagy maga után, mivel erre vonatkozóan nem hangoztak el javaslatok, fogalmazott a polgármester. Amit a Budapest Airport hosszú évek hallgatása után felkínált az itt élőknek a hálóhelyiségek zajszigetelésének formájában, az nem tekinthető érdemi ajánlatnak, mert az emberek nem csak a hálószobákban élnek, a lakások többi, zajártalom ellen védetlen helyiségét is használják, nem beszélve arról, hogy a repülőgépek a kerthasználatot is ellehetetlenítik, hangzott el.

Az éjszakai repüléssel kapcsolatban Riz Levente elmondta, a megengedett 6 repülésnél jóval több történt az elmúlt hónapokban, ennek ellenére nincs szankció, nincs felelősségrevonás. A fapados légitársaságok a menetrend túltervezése miatt késnek és a limit felett belecsúsznak az éjszakai tiltott zónába, de a hatóság nem büntet. Fel kell tenni a kérdést, mit tett az elmúlt években a Légiközlekedési Hatóság a jogsértő repülések kapcsán? 2016 előtt még úgy szólt a szabályozás, hogy a rákoshegyi pályavégen tilos éjszaka repülni este 10 órától másnap reggel 8 óráig, tilos a hétvégi használat és tilos a 100 tonnát meghaladó gépek le- és felszállása. Ezt rendszeresen megsértették a repülőgépek. Nem tudunk arról, hogy a hatóság a légitársaságokat vagy az üzemeltetőt akár egyszer is megbírságolta volna.

A városvezető elmondta, másfél évvel ezelőtt két döntési alternatívát vázolt fel az akkori fejlesztési miniszternek. Az első: zárják be a rákoshegyi pályavéget, és csak rendkívüli esetben lehessen használni azt. Az elmúlt évek 3-4 hónapos pályazárai azt bizonyítják, hogy a repülőtér egy futópályával is tud működni. Ha a két futópálya négy pályavége közül a rákoshegyi pályavéget lezárja a Budapest Airport, megszűnnének az itt elhangzott problémák. A második alternatíva: amennyiben a megnövekedett forgalom miatt ez nem megvalósítható, akkor ajánlatot kell tenni az itt lakók kártalanítására, vagy az ingatlanok kivásárlására. Döntsék el ők, hogy számukra mi a legkedvezőbb. Rákosmente Önkormányzata szívesen mediálja ezt a folyamatot, ajánlotta fel Riz Levente.


Vissza
Naptár
2018 szeptember
H K Sz Cs P Sz V
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30