Akadálymentes változatMegosztás: Megosztás a FacebookonMegosztás az IWIW-enEmail

Rákosmente - Modern Kertváros


Alapértelmezett mód

Fellépés a zaj- és környezetterhelés ellen - az érintett rákoshegyi lakosság kártalanítását kezdeményezi Riz Levente polgármester

2017. március 30.

Az alábbiakban közöljük Riz Levente polgármester levelét, melyet a légiközlekedésért felelős Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek, valamint a környezetvédelem ügyében illetékes Dr. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszternek írt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légiforgalma által okozott zajterhelés ügyében.

Tisztelt Dr. Fazekas Sándor Miniszter Úr!
Tisztelt Dr. Seszták Miklós Miniszter Úr!
 
 
Rákosmente Önkormányzata számára stratégiai cél egy modern kertváros megteremtése, azon dolgozunk, hogy Budapest XVII. kerülete korszerű, egészséges életvitelre alkalmas, nyugalmat adó otthon legyen.
 
E törekvésünk akadálya a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér használata során keletkező zajterhelés, amely mindenekelőtt Rákoshegy városrészünket sújtja.
Rákoshegy 1890 óta létezik, 1950-ig önálló település volt, ekkor a XVII. kerület részeként Budapesthez csatolták. A több ezer főt számláló lakóövezet polgárainak életét az 1983-ban átadott 2-es futópálya lehetetleníti el, amelynek léte, működése jogszabályt sért.
Megépítésekor ugyanis nem vették figyelembe a hatályos jogszabályban előírt építési védőtávolságot. A vonatkozó rendelet szerint minimum 5 km-es távolságra kellett volna megépíteni a futópályát a lakott területtől – ehelyett az 1,6 kilométerre épült a 100 éve lakott Rákoshegytől. Ennek következménye, hogy a városrész felett 100-150 méter magasan repülnek a gépek.
 
A 2-es futópálya átadását követő lakossági tiltakozás, országgyűlési interpelláció hatására született a 17/1984. (XI.16.) KM rendelet és a végrehajtására kiadott 11/1984. (Közl. Ért. 12.) KM utasítás, mely megtiltotta a 2-es pálya Rákoshegy felé eső végének használatát.
 
A 176/1997. (X.11.) Korm. rendeletet módosító 53/2004. (III.31.) és 366/2004.(XII.26.) Korm. rendeletek feloldották a tiltást, megengedték a használatot.
 
E jogszabályok szerint a rákoshegyi pályavég (13L küszöb) leszállásra munkanapon, reggel 8.00-tól este 22.00-ig vehető igénybe és csak a 100 tonna leszállósúly alatti gépek esetében. Meghatározták a kötelező felszállási irányt, amely azonnali balkanyart írt elő a felszálló gépeknek, hogy elkerüljék Rákoshegy lakóházait.
 
Az előírásokat a Budapest Airport Zrt. és a Hungarocontrol Zrt. által szolgáltatott repülési adatok alapján folyamatosan megsértik a repülőgépek: rendszeres a hétvégi, az éjszakai repülés és a 100 tonna feletti gépek jelenléte a rákoshegyi légtérben, a járatok több mint 70 %-a figyelmen kívül hagyja a rendeletben előírt felszállási irányt.
 
A jogszabályok betartatása, a szankciók helyett a 2016 februárjában hatályba lépő, zajgátló védőövezetet kijelölő határozat bővítette a jogsértő közelségben épült rákoshegyi pályavég használatának lehetőségeit. A határozat alapján a 176/1997. (X.11.) Korm. rendeletet módosította a 135/2016. (VI. 10.) Korm. rendelet, melyből kimaradt a 100 tonnás súlykorlátozás, a leszállás munkanapokon már reggel 6.00-tól megengedett, megszűnt a felszállás során történő átrepülés tiltása.
 
Az 1-es futópálya tavalyi és idei felújítása, több hónapon keresztül tartó teljes zárása tovább súlyosbította a helyzetet, a hatályos jogszabályt messze meghaladó mértékű a légi forgalom és a zajterhelés Rákoshegy felett. A rákoshegyi pályavégen zajló le- és felszállások aránya jóval magasabb, mint amivel a zajgátló védőövezet kijelölése során számoltak, többszöröse a környezetvédelmi működési engedélyben megengedettnek.
 
Repülőterek környezetében nemzetközi előírás szerint kötelező biztonsági védőövezet kijelölése (5 km-en belül 300 méter alatt repülnek a gépek, ahol probléma esetén már nem tudnak korrigálni), ami a lakóházak és lakosok biztonságát hivatott védeni. Ennek kijelölésére még soha nem került sor, a mulasztásos jogszabálysértő állapot továbbra is fennáll.
 
A fent részletezett jogsértő használat fokozott zajterheléssel jár, amely a pihenést, a testi és lelki egészséghez és az egészséges környezethez való alkotmányos alapjogot lehetetleníti el. A le- és felszállás során keletkező légörvények rendszeresen kárt okoznak a háztetőkben, a lehulló cserepek emberi életet veszélyeztetnek.
 
 
Tisztelt Miniszter Úr!
 
Rákoshegy lakóival történt helyi írásbeli konzultáció után, a megfogalmazott panaszok és igények alapján önkormányzatunk aláírásgyűjtést kezdeményezett a repülési környezetterhelés kapcsán.
Az összegyűlt 3.403 aláírás, az itt élő több ezer ember és az őket képviselő helyi önkormányzat arra kéri a Kormányt, biztosítsák Rákosmente polgárainak az élhető kertvárosi életteret azáltal, hogy a rákoshegyi pályavég (13L) tekintetében gondoskodnak a forgalom tilalmának jogszabályi bevezetéséről, azaz visszaállítják a 176/1997. (X.11.) kormányrendelet 2004. évi módosítását megelőző állapotot.
 
Kérjük továbbá, hogy alkossák meg a biztonsági, akadálymentes védőövezet kijelöléséhez szükséges rendeletet a veszélytelen légiközlekedés érdekében.
 
Figyelembe véve a repülőtér nemzetgazdasági jelentőségét, a folyamatban lévő fejlesztéseket, az évről-évre növekvő utasforgalmat, fentiek alternatívájaként egyetlen lehetőséget látunk: a repülési környezetterhelésben leginkább érintett területen a lakosság kártalanítását az állapotot előidéző, a futópályát jogsértő közelségben megépítő magyar állam és a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. közreműködésével.
 
Kezdeményezzük, hogy a hosszú évek óta fennálló konfliktus megszüntetése érdekében vizsgálják meg az ingatlantulajdonosok kártalanításának lehetőségét kivásárlás vagy értékcsökkenés kifizetése útján, egyúttal induljanak meg a döntés-előkészítés keretében az egyeztető tárgyalások a Kormány, a Budapest Airport Zrt. és Rákosmente Önkormányzata bevonásával.
 
Szíves intézkedését várva,
 
 
Budapest, 2017. március 10.
 
 
Tisztelettel,
 
Riz Levente
polgármester

 

 

 

 


Vissza
Naptár
2017 október
H K Sz Cs P Sz V
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31